Elektrische deelfietsen
Voor de reis van huis naar je eindbestemming heb je vaak méér nodig dan de bus of trein. Want lang niet altijd kun je het laatste deel, vanaf het station of de halte, lopen. Daarvoor is natransport nodig. Voor sommige reizigers is dat een reden om toch maar de auto te pakken. Daarom testen we op de Groene lijn de elektrische deelfiets: om te kijken of dat reizigers helpt om duurzamer te reizen.
De luxe elektrische deelfietsen van Qwic moeten niet alleen de totale reistijd verkorten, maar ook de reis prettiger maken. Niemand wil immers bezweet aankomen op zijn afspraak. Maar de fiets kan ook gebruikt worden voor een wat langere fietstocht door een van de vele mooie natuurgebieden langs buslijn 90, zoals Nationaal Park Hollands Duin.
In deze test werken we samen met Urbee, de grootse leverancier van elektrische deelfietsen in Nederland.
De elektrische fietsen zijn zorgvuldig uitgekozen op basis van hun kenmerken:
• Acht niveaus van trapondersteuning
• Bereik: gemiddeld 65 km
• 7-speed naafversnelling (Shimano Nexus)
• Telefoonhouder
• Hydraulische schijfremmen (Shimano MT200)
Het project
Een van de tests wordt gedaan bij halte Schorpioen in Katwijk. Dat is de eindhalte voor werknemers van nabijgelegen bedrijven en bezoekers van Space Expo. Vlak bij deze halte is ook Nationaal Park Hollands Duin, waar je heerlijk kunt fietsen en genieten van de natuur. Er worden daar zes elektrische deelfietsen geplaatst. Verder plaatsen we tien fietsen bij halte Raadhuis in Katwijk. De fietsen worden onderhouden door het Arriva ServiceTeam, dat plek biedt aan werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Haltepaal
Bij die haltes willen we ook duurzame haltepalen. We testen samen met partner OFN een haltepaal van accoyahout (paal en frame), dat een lage CO2-footprint heeft en 100% circulair is. De topborden en infopanelen (elke paal dubbelzijdig) zijn van rijstvlies, dat eveneens een lageCO2-footprint heeft en 100% circulair is. De gebruikte materialen zijn volledig biobased. De houten paal heeft een garantie van 50 jaar en het bord van rijstvlies zelfs 80 jaar!
Op het topbord en de informatiepanelen wordt een folie met content geplakt (ene kant Engels, andere kant Nederlands). Wijzigt de content, dan hoeft alleen de folie vervangen te worden. Deze folie kan weer worden hergebruikt in de laarzenindustrie.
De voet (onder de grond) is overigens van beton en het beslag is van rvs. Beton en rvs zijn circulaire materialen, maar hebben een minder gunstige footprint dan accoya en rijstvlies. Daar is wel rekening mee gehouden: het bord heeft een minimalistisch ontwerp.
Het onderzoek
Samen met Urbee onderzoeken we of de e-bikes een aanvulling zijn op het openbaar vervoer. In hoeverre leiden ze tot extra gebruik van het ov en méér duurzame reisbewegingen?
Als de test een succes is plaatsen we de e-bikes, in samenwerking met de gemeenten, op nog meer locaties langs de Groene lijn en in de regio in Zuid-Holland-Noord.
Planning
Eerste kwartaal 2021: plaatsing zes e-bikes bij halte Schorpioen en tien e-bikes bij halte Raadhuis in Katwijk
De voordelen
• Vanaf de halte kun je op een duurzame én prettige manier naar je eindbestemming reizen.
• Je kunt met bus + e-bike makkelijk en ontspannen op verkenning in een natuurgebied.
• De fietsen worden gevoed met groene stroom.